Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Blog

Miért hibásodik meg a turbófeltöltő?

Miért hibásodik meg a turbófeltöltő?

2023. 04. 28. 14:06:08

Miért hibásodik meg a turbófeltöltő?

A turbófeltöltő egy kritikus alkatrész a járművekben, amely felelős az üzemanyag és a levegő keverékének növeléséért, és így a teljesítmény növeléséért. Azonban, ahogy minden alkatrész, a turbófeltöltő is meghibásodhat.

 

 

KEVESEBB MINT 1% A GYÁRTÁSI HIBÁKRA, ILLETVE ANYAGHIBÁKRA VISSZAVEZETHETŐ OKOK AMELYEK A TURBÓ MEGHIBÁSODÁSÁT OKOZZÁK!

 

 

FONTOS, HOGY A TURBÓ MEGHIBÁSODÁST KIVÁLTÓ OKOKAT MEGSZÜNTESSÜK, KÜLÖNBEN AZ ÚJ TURÓFELTÖLTŐ IS UGYANAZOKAT A KÁROKAT SZENVEDHETI EL!

 

 

Az alábbiakban felsorolunk néhány okot, ami 95%-ban felelős a turbó meghibásodásáért:

1. Olajhiány: A turbófeltöltő kenése kulcsfontosságú az élettartamának növeléséhez. Ha a turbó nem kap megfelelő mennyiségű és minőségű olajat, akkor az érintett alkatrészek kopni kezdenek, ami a turbó összeomlásához vezethet.

Mi okozhat nem megfelő mennyiségű olajat a rendszerben?

  • Ha az olajszint a motorban túl alacsony, az olajszivattyú nem tud elegendő olajat felvenni az áramlás biztosításához.

  • Az olaj minősége is nagyon fontos. Az olajban lévő szennyeződések vagy az oxidáció következtében kialakuló lerakódások rontják az olaj minőségét és csökkentik annak hatékonyságát.

  • Az idővel összegyűlt szennyeződések az olajcsatornákban eltömíthetik azokat, korlátozva az olajáramlást a turbófeltöltőhöz. Az olaj áramlását blokkoló anyagok mint pl. korom lerakódás, darabok, szilikon tömítés-törmelékek dugulást okozhatnak.

  • Szivárgó és/vagy megtekeredett – deformálódott olajozó csövek

  • Kopott olajszivattyú

FONTOS: Felszerelés előtt elengedhetetlen a turbó „beolajozása” - olajjal feltöltése!

Megjegyzés: Dugulások vagy szivárgások a levegő vagy kipufogó rendszerben megváltoztathatják a nyomás viszonyokat a turbóban és olajszivárgást okozhatnak!

 

2. Olajszennyeződés: Ha az olaj elszennyeződik akkor az visszafordíthatatlan károkat okozhat a turbónak. Az olajszennyeződés hatására az olaj tulajdonságai, mint például a viszkozitás, a sűrűség és a kenési képesség, csökkenhetnek. Az olajszennyeződés növeli az alkatrészek kopását, és csökkentheti a motor hatékonyságát és élettartamát. A megfelelő karbantartás és az olajszennyeződés minimalizálása hosszabb élettartamot biztosít a motor és a turbófeltöltő számára, és csökkenti a javítás és karbantartási költségeket.

Mi okozhatja az olajszennyeződést?

  • üzemanyag, víz,

  • fémreszelék, vagy korom

  • az olajszennyeződés lehet belső eredetű is, például a motor kopásából származó apró fém- és műanyagrészecskék

  • gyenge minőségű olaj és/vagy olajszűrő

  • rosszul működő olajszűrő by-pass szelep

Az olajszennyeződés megelőzéséhez és csökkentéséhez fontos rendszeresen ellenőrizni az olajszintet és minőséget, és a gyártó ajánlásai szerint cserélni az olajat.

 

3. Idegen „tárgyak”: Levegő rendszerbe kerülő tárgyak – még a nagyon aprók is – nagyon komoly károkat okozhatnak a turbófeltöltőnek.

Mik lehetnek ezek a „tárgyak”?

  • a szivárgó-lyukas levegőrendszeren keresztül, könnyen idegen külső tárgyak kerülhetnek a turbóba / por, homok, iszap és más szennyező anyagok stb. /

  • szilánkok, darabkák a korábbi meghibásodott turbóból „megbújhatnak” a levegőrendszerben. Az idegen tárgyak jelenléte a motorban roncsoló hatást gyakorolhat az alkatrészekre, például a dugattyúkra, a hajtókarokra, a szelepekre, és a turbófeltöltő lapátjaira is.

  • alátétek, tömítő anyag törmelék stb.

Az idegen tárgyak jelenléte a motorban megelőzhető, ha rendszeresen ellenőrizzük a levegőszűrőt, illetve a a levegő hűtésében részt vevő alkatrészeket és gondoskodunk a tiszta és biztonságos munkakörnyezetről. Az idegen tárgyak szűrésére szolgáló speciális szűrők használata is segíthet csökkenteni az idegen tárgyak okozta károkat.

 

4. Hosszú alapjáratban hagyott motor: Vákuumot okozhat ami a turbó tömítéseket károsíthatja.

 

5. Az alábbiak szintén komoly turbó károsodáshoz vezethetnek:

  • nem üzemmeleg motor hirtelen nagy fordulatszámmal terhelése, azaz amikor hideg motorral nagy gázzal gyorsítunk

  • ha nem hagyunk megfelelő időt a motor olajrendszerének „felállására” / oil-check lámpa kialszik /

  • ha leállítjuk a motort a hosszú terhelő menetek után és nem hagyunk megfelelő időt - járó motorral- az olajrendszer visszahűtésére. Tehát az olaj hűtésére is oda kell figyelni, mivel a magas hőmérséklet gyorsítja az olajszennyeződés kialakulását.

  • ha túllépjük azt a fordulatszám tartományt amin belül a turbó megfelelő kenés kap – túlforgatjuk a motort – amellett, hogy a turbó károsodik, a motort is túltölti amiben szintén károk keletkezhetnek

A PROBLÉMÁK TÚLNYOMÓ TÖBBSÉGE OLAJJAL ÖSSZEFÜGGŐ, TEHÁT ELENGEDHETETLEN AZ OLAJOZÓ RENDSZER ÁTVIZSGÁLÁSA A TURBÓ BEÉPÍTÉSE ELŐTT!