Féltengely - Féltengelycsukló Vásárlás Bomba Áron - Féltengely Szerepe
A Féltengely működése
A Féltengely szerepe az autó hajtásában nélkülözhetetlen. Ez közvetíti a motor hajtóerejét a kerekekhez ami által autónk mozgásba lendül. Első kerék meghajtású járgányoknál a féltengelyek a difi-váltó együttesből kihajtva közvetlenül a kerekekhez közvetítik a hajtást. Hátsókerekeseknél a nyomaték általában egy kardántengelyen keresztül jut el a hátsó hídig, difiig majd onnan egy fix vagy féltengelycsuklós féltengelyeken a kerekekhez. Farmotoros gépjárműveknél szintén kardán nélkül, közvetlenül a motor-váltó-difi triumvirátusból viszi tovább a forgó mozgást a kerékagyakhoz majd a kerekekhez.
A kormányzott kerekeken kell hogy legyen egy féltengelycsukló hisz enélkül a kormánymozdulatok továbbítása lehetetlen lenne, a kerekek nem fordulnának, a kormányzás nem tudna megvalósulni.
A féltengely általában 3 fő részből áll : külső féltengelycsukló, tengely, belső féltengelycsukló. A csuklók általában bordára csúsznak fel mindkét oldalon és biztosító gyűrűk segítenek a rögzítésükben. A külső csuklók egy a belső résszel - HARANG - érintkező GOLYÓS KOSÁRON keresztül végzik a forgó mozgást - szögelfordulást ahol a harang, és a golyók kopása elkerülhetetlen. A belső féltengelycsukló külső részében, házában általában a CSILLAG, de sok esetben itt is golyós kosár illetve GOLYÓK biztosítják a mozgást – forgást. Ezek teszik lehetővé a féltengelycsukló szögelfordulását.
A féltengelycsuklókat gumiharang védi a kosztól, portól, sártól és víztől. Ezek repedése, lyukadása teszik lehetővé a szennyeződés beszivárgását és keveredését a kenőanyaggal ami visszafordíthatatlan sérülést eredményez..
Ilyenkor a harangban és a csillagban a golyópálya megkopik és vájat keletkezik amibe a golyó beleesik és indulnak a tünetek, hangok. Ezért nagyon fontos a gumiharangok folyamatos ellenőrzése!
Féltengely hibára utaló jelek
A kopás illetve féltengely hiba gyakori jellemzői, hogy a kerék – kormánykerék kifordításánál jellegzetes kattogó, rastogó, daráló hang jön a kerekektől. Ez általában a külső féltengelycsukló meghibásodását jelzi. Belső féltengelycsukló hiba jele lehet lehet, ha egyenes úton haladunk egyenletes tempóban magasabb fokozatban és gyorsításkor remeg a kormánykerék a kezünkben . Persze ezek csak a legkézzelfoghatóbb, érzékelhető hibák. Nyilván gyanús jelek észlelésekor célszerű szakembert felkeresni. A féltengelyt, féltengelycsuklót sok esetben fel lehet újítani új alkatrészekkel, viszont sokszor elkerülhetetlen a csere.
Nézd át kínálatunkat, kérdés esetén hívd ügyfélszolgálatunkat!